Ook Vlaanderen ziet de toekomst elektrisch. Voor de zomer van dit jaar wil de overheid de concessies van 23 000 laadpunten toewijzen. Zo zou het aantal laadpalen tegen 2025 verdriedubbelen. Met behulp van een potentieelkaart zal beslist worden hoeveel laadpalen op welke plaats terechtkomen. Maar wat betekenen die laadpalen precies voor jou als vastgoedbemiddelaar en de vragen van kandidaat-kopers? Hoe pak je als syndicus de vragen van mede-eigenaars in dit kader aan? Met welke juridische en technische aspecten dien je rekening te houden? Op deze en veel meer vragen proberen we een antwoord te geven tijdens drie studiedagen.

Wagenpark veranderd

De opmars van elektrische voertuigen (EV's) is ook onze overheid niet ontgaan. Ze voorzien een serieuze investering om de aanstormende vraag te kunnen beantwoorden. Met behulp van een potentieelkaart, die de gemeentes weergeeft waar de nood voor publieke laadpunten het hoogst is, zal de infrastructuur worden uitgerold. Het doel is om langs de Vlaamse snelwegen een supersnellader te installeren om de 25 kilometer. Over het hele gewest zou iedere bestuurder van een elektrische wagen een laadpunt moeten vinden op maximaal 250 meter van zijn woning. De meeste laadpalen zijn voorzien op parkings van bedrijven, supermarkten en restaurants. Maar ook op privéterrein (de zogenaamde semi-publieke laadpunten, die 10 uur per dag openbaar moeten zijn) worden laadpunten aangemoedigd. Het streefdoel is om de Europese stelregel te halen, namelijk één openbaar laadpunt per tien EV's. Een grote bepalende factor in deze investering is de maatregelen rond bedrijfswagens vanaf 2026. Vanaf dan verliezen de klassieke bedrijfswagens hun fiscaal voordeel en zullen alleen elektrisch aangedreven voertuigen een fiscaal voordeel opleveren. Minister van Mobiliteit Lydia Peeters schat dat er in 2025 al 350 000 elektrische wagens zullen rondrijden, tegenover 40 000 vandaag. In 2030 zou dat zelfs al 1 miljoen EV's zijn. 

Een bijkomend probleem dat zich vormt, is de plaatsing van private oplaadpunten in mede-eigendommen en in private residenties. Door een missend juridisch kader en een onduidelijke regelgeving rond brandveiligheid maken het moeilijk om een goed overzicht te bieden aan je klanten. In onze studiedagen rond laadpalen, bieden we bemiddelaars en syndici de kans om met een panel van experts dit probleem aan te pakken en tot heldere inzichten te komen. 

(Bron: De Tijd (p.9), 24/03/2022)

Laadpalen bij residenties

De meeste laadmomenten vinden plaats op de eigen oprit of op het werk. Voor wie een alleenstaande woning heeft vormt dit weinig extra problemen, maar voor wie in een appartementsblok woont, kan dit extra gevolgen met zich meebrengen. Hoe worden de kosten verrekend? Wordt het laadpunt individueel of vanuit de VME geplaatst? Hoe zit het met de brandveiligheid van de parking en het gebouw? Door de afwezigheid van een juridisch kader is het moeilijk om in te schatten wat de beste procedure is om een of meerdere laadpunten in een mede-eigendom te installeren. Wat wel belangrijk is, is om met een doordachte aanpak aan de slag te gaan en niet enkel op de korte termijn te kijken.

In private residenties bestaat er een duidelijker kader en is het ook makkelijker een overzicht te bewaren. Maar ook hier komen problemen naar boven. Denk maar aan rijwoningen of beschermde gevels waar het plaats van een laadpaal of laadbox moeilijk is.  

Op een van onze studiedagen kan je gedachten komen uitwisselen over dit complexe thema. Een panel van experts zal instaan om de juiste inzichten te geven, maar er is ook zeker ruimte om in te springen en deel te nemen aan het debat. Zo leren we van elkaar! 

 

De studiedag rond laadpalen vindt plaats op volgende data: