/ academy / Basis-ruimtelijke-or...
Basis ruimtelijke ordening - deel 2: vergunningen

Na de opleiding:

1. begrijp je de achterliggende werkprocessen bij goed- en afkeuren van vergunningen;
2. kan je de rol van de architect kaderen;
3. weet je wanneer een vergunning aangevraagd moet worden en voor welke werken;
4. kan je gericht antwoorden op de vergunningsvragen van je kandidaat-kopers .

Meer details

Prijs (excl. btw)

€ 225,00 per persoon

Prijs cib-leden: vanaf € 180,00 per persoon

Ook beschikbaar bij:

Korting met kmo-portefeuille?

Ontdek de voorwaarden.

Planning

dinsdag
07 okt 2025

Start 10u00

Green Park Hotel

Chartreuseweg 20, 8200 Sint-Michiels-Brugge

dinsdag
18 nov 2025

Start 10u00

Syntra Antwerpen en Vlaams-Brabant - Campus Berchem

Borsbeeksebrug 32, 2600 Berchem

vrijdag
28 nov 2025

Start 10u00

Webinar

Inhoud

Basis ruimtelijke ordening - deel 2: vergunningen (6u)

In deze praktische basisopleiding bekijken we ruimtelijke ordening vanuit het standpunt van de vastgoedmakelaar. De docent, een stedenbouwkundige en ervaren handhavingsambtenaar RO, staat dagelijks in contact met vastgoedmakelaars en kent het reilen en zeilen van de afdeling Ruimte/Omgeving in steden en gemeenten. Na het volgen van de driedaagse ben je helemaal up-to-date rond RO (planning, vergunningen en handhaving)! Je kan ook inschrijven voor 1 aparte module.

Module 2: omgevingsvergunningen stedenbouwkundige handelingen (6u)

Zonder vergunning geen handeling, maar wanneer ben je nu verplicht vergunning te vragen en wanneer niet? Wanneer is een melding voldoende? Wat is het vermoeden van vergunning en wat is het nut? En wat is de bedoeling van de komende ""gedoogtoets""? Hoe worden vergunningsaanvragen of regularisaties beoordeeld? Waar baseren ambtenaren en besturen zich op bij het beoordelen van vergunningsaanvragen? Welke procedures moeten worden gevolgd? En waar past een architect in het verhaal? Je krijgt een antwoord op al je vragen.

Docent(en)

Profile image of Hugo De Cuyper
Hugo De Cuyper

Meer over deze docent

Voor wie

Deze opleiding op maat?

VIVO Logo

Bij VIVO volg je kwaliteitsvolle, hands-on opleidingen die gelinkt zijn aan de dagelijkse werking van een vastgoedkantoor. Of je nu een startende of ervaren vastgoedprofessional bent, wij bieden coaching en opleidingen op maat om je carrière naar een hoger niveau te tillen. Blijven groeien, blijven vooruitgaan – met VIVO ben je altijd een stap voor!

Veelgestelde vragen

Wat betekenen erkenning en permanente vorming?
Kan ik een evaluatie invullen na afloop van de opleiding?
Hoe kan ik voordelig inschrijven?
Welke online leervormen vind je bij VIVO?
Hoe verloopt de betaling en facturatie?
Hoe verloopt het proces van inschrijving tot deelname aan een opleiding?
Krijg ik een aanwezigheidsattest?
Wat betekent 'komt in aanmerking voor kmo-portefeuille' ?
VIVO Logo

We breathe real estate.

Een zeer ruim aanbod waarin alles wat leeft in de vastgoedsector aan bod komt. Fysieke opleidingen, live webinars, webinars on demand, blended learning rond alle juridische, technische, fiscale, commerciële... thema’s voor de vastgoedprofessional.

4,5/5 beoordeeld
Jaarlijks +25 000 tevreden klanten
BIV-erkende uren
Betaal met kmo-portefeuille

Anderen bekeken ook

course-image

Mensen overtuigen? Spreek met impact!

course-image

Onderhandelen met impact in professioneel vastgoed

course-image

Sociale media strategisch inzetten in je vastgoedkantoor

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws over nieuwe opleidingen en trends in de vastgoedsector rechtstreeks in je mailbox

Volg ons op sociale media

An unhandled error has occurred. Reload 🗙