A picture says more than a thousand words. Ook in de vastgoedsector valt het belang van een goede foto niet te onderschatten. Uw site dient namelijk als een online visitekaartje en portfolio om (potentiële) klanten te overtuigen van uw expertise. Hoe maak je zelf professionele foto’s? En hoe kies je het juiste materiaal? Wij geven u, samen met docent fotografie Joost Dhuyvetters, een handig overzicht vol tips en aandachtspunten. 

Belang van vastgoedfotografie

Dhuyvetters is al sinds jaar en dag beroepsfotograaf en heeft de immosector zien evolueren vanop de eerste rij. Voor hem is de online aanwezigheid van kantoren een essentieel onderdeel van de sector. “Geïnteresseerde klanten willen immers vooraf het beoogde pand verkennen voor ze verdere stappen ondernemen en op het kantoor verschijnen”. Vroeger werden foto’s voornamelijk gebruikt om de etalage aantrekkelijk te maken voor passanten. Die etalage bevindt zich nu meer online. “Het belang van de foto's op een site mag niet langer onderschat worden. De kwaliteit van het beeld bepaalt voor een deel of een aangeboden pand snel verkocht of verhuurd zal worden”. 

Dhuyvetters wil een groot misverstand uit de wereld helpen: “Al te vaak wordt verwacht dat de aanschaf van een moderne dure camera automatisch resulteert in beter fotomateriaal. Helaas is enige kennis van fototechniek en een inzicht in het fotograferen van gebouwen en interieurs bepalend voor het eindresultaat. Ik vind het belangrijk om de nodige kennis aan te leren, zodat niet alleen de kwaliteit van het beeld verbetert maar ook de beeldtaal van de foto's. Dit moet bezoekers van de site motiveren om zich te informeren en enthousiasmeren over het aangeboden pand”. 

Kwaliteitsvol beeldmateriaal is een verkoopargument op zich en het triggert het inlevingsvermogen van potentiële kopers.“Fotograferen wordt er vaak gewoon bijgenomen en de opnamen worden in een ijltempo gemaakt op weg naar nog een afspraak, ten koste van de kwaliteit”.Een goede fotoschoot vraagt echter aandacht en tijd. “Ik streef ernaar om in mijn training Digitale Fotografie een inzicht te geven in het fotograferen van gebouwen en interieurs. Hierbij leg ik de focus op het aanleren van de basiskennis door praktijkoefeningen”.

Belang van postproductie

Kantoren die nu al aandacht besteden aan de nazorg van hun beeldmateriaal, zien het belang in van professioneel ogende foto’s. Fotografie en de postproductie zijn tijdsintensief, dus zoek iemand binnen je organisatie die erin geïnteresseerd is en er de nodige tijd in wil investeren. Ook hier kan Dhuyvetters je inspireren. Aanvullend op zijn opleiding ‘Digitale Fotografie’ heeft hij een zeer boeiende opleiding ‘Photoshop’ in zijn arsenaal. Hier tracht Dhuyvetters enkele specifieke zaken mee te geven die een immofoto aanzienlijk verbeteren. De aantrekkelijkheid van uw beeldmateriaal zal in de toekomst uw website commercialiseren, wat ongetwijfeld resulteert in een betere omzet en groei van je kantoor. 

Kortom, digitale fotografie en beeldverwerking zijn twee niet te missen skills in de immosector. Ze dragen bij aan een professionele uitstraling van je kantoor en laten een positieve indruk achter bij je (potentiële) klanten. Het vraagt wat tijd om onder de knie te krijgen, maar is een mooie aanvulling op de lange termijn. 

Vastgoedfotografie met een digitale camera

Docent: Joost Dhuyvetters

  • Antwerpen: 7 en 14 maart, 9u30-16u30
  • Genk: 21 en 28 maart, 9u30-16u30
  • Oostende: 9 en 16 mei, 9u30-16u30
     

Meer info en inschrijven